Groep 2/3A, de Straap, meneer Mike

Kinderen leren door te doen en vanuit intrinsieke motivatie en interesse, dit betekent leren op een manier die kinderen aanspreekt. Dat is de manier waarop wij werken in de combinatiegroep 2-3. Lerend spelen en spelend leren, maar wat betekent dit concreet?

  • We leren van en met elkaar tijdens speel- en werktijden. Elke leerkracht heeft dan een rol. Dit kan zijn: een activiteit verzorgen, meespelen, nt2 ondersteuning bieden. Samen zijn we verantwoordelijk voor alle kinderen.
  • Niet iedere groep heeft een eigen bouw- of huishoek meer, maar ieder lokaal heeft een uitdagende hoek zodat de kinderen bij elkaar kunnen gaan spelen en werken.
  • Taal- en rekenactiviteiten worden in de hoeken uitgespeeld door middel van spel.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Elke dag beginnen we in de eigen klas voor een rustige start, zodat we samen de dag kunnen beginnen. Na deze opening gaan de groepen 2 en 3 uit elkaar.

Groep 3:
Groep 3 gaat lezen. Wij werken met de leesmethode; veilig leren lezen, omdat het leesproces specifiek voor groep 3 is doen we dit apart. Groep 2 krijgt in deze tijd ‘Taal op maat’ en gym/buitenspelen.

 Groep 2:
In groep 2 gaan we met de kinderen aan de slag met ‘Taal op maat’. Dit houdt in dat we aandacht bieden aan woordenschat, zinsbouw, grammatica, het voorbereidend lezen, rekenen en schrijven binnen het thema. Dit ook weer vanuit het spelend leren. Hierbij hebben we weektaken die ze zelf plannen.
Wat leren onze kinderen naast de basisvakken tijdens het spelend leren:

  • Contacten leggen maar ook onderhouden.
  • Probleemoplossend denken, kleine problemen zelf proberen op te lossen.
  • Zelfstandig werken
  • Weektaken maken: leren plannen, doorzettingsvermogen, kennis vergroten.

 
Na de pauze van 10.30u komen de groepen 2-3 weer terug in hun eigen klas en blijven we bij elkaar.

Rekenen:
Van en met elkaar leren zien we ook terug in ons rekenonderwijs. In onze lessen staat bewegend leren centraal. Wat we samen kunnen doen, doen we samen. Groep 2 gekoppeld aan groep 3.
Na dit moment, gaat groep 2 spelen in de klas of zelfstandig een opdracht maken. En krijgt groep 3 verdere instructie.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de middag wordt er wisselend aandacht gegeven aan muziek, drama, dans en thematisch werken. Tijdens het lerend spelen bieden leerkrachten activiteiten aan die aansluiten bij het thema. De andere kinderen kiezen zelf een werk. Tijdens dit moment mogen kinderen in alle klassen gaan spelen.

Algemeen
Verjaardagen:
De verjaardagen van de kinderen worden vanaf groep 2/3 zonder ouders gevierd, maar we zorgen voor een foto via Social Schools. De traktatie wordt vanuit school verzorgd. 
Bieb op school
We hebben de bieb op school, waar de kinderen van groep 2/3 elke maandag boeken mogen lenen. 
Podium uur
Een aantal keer per jaar is het podium uur. De kinderen van verschillende groepen laten dan op het podium zien waar ze op dat moment mee bezig zijn. Dit kan op muzikale wijze of een andere expressieve vorm. Deze vinden plaats op wisselende dagen en tijden. Vooraf krijgt u in de weekbrief te zien wanneer de groep van uw kind aan de beurt is.
Contact met de leerkracht
Drie keer per jaar zijn er 10 minuten gesprekken, waarin de leerkracht de ontwikkeling en de voortgang van uw kind met u bespreekt.
Als u een vraag heeft of iets wilt vertellen, kunt u natuurlijk altijd bij de juf/meester terecht. Voor een gesprek kunt u op elk moment in het jaar een afspraak maken met de leerkracht. 
Ophalen van de kinderen
Wanneer de bel gaat, komen alle kinderen met de leerkracht naar buiten.
Als iemand anders uw kind komt ophalen, is het fijn als u dit doorgeeft aan de leerkracht. 

Groetjes de juffen en meester van groep 2/3